Terapeutické účinky jógy

Život moderního člověka je často hektický a plný stresu, napadlo vás někdy, jaký to může mít dopad na naše tělo i mysl?

Stala jsem se lektorkou jemné jógy pro ženy. Má cesta vedla skrz Mohendžodáro, kde se cvičí různé pozice zastupující ženské i mužské archetypy. Tato jóga mě nadchla natolik, že jsem chtěla uskutečnit svou vizi jemné, přesto hluboce účinné jógy. A jaký je můj pohled na jógu?

Cvičení jemných i pokročilých ásan jógy přináší do duše a těla pocit klidu a harmonie. Tato forma jógy se zaměřuje na spojení pohybu s dechem v plynutí a nabízí terapeutické benefity, které mohou pomoci zlepšit fyzické zdraví i stavy deprese a úzkosti. V tomto článku se podíváme na to, jak hluboký a cílený dech hraje klíčovou roli v jemné józe a jaké terapeutické účinky může toto cvičení přinést.

Dýchání s pozorností do nějaké části těla při józe

Hluboký dech je základem jemné jógy. Vědomé propojení dechu s pohybem v plynutí má schopnost uklidnit mysl a zvýšit pohybový rozsah těla. Důležité je uvědomění si dechu během každého pohybu a s výdechem svaly uvolňovat. To pomáhá snižovat stres a napětí v těle, po lekci se budete cítit příjemně, uvolnění a sami sebou. Tato praxe vytváří spojení mezi tělem a myslí, což nám umožňuje zapomenout na starosti a soustředit se na přítomný okamžik v těle.

Terapeutické účinky jemné jógy

  1. Redukce stresu: Pravidelná praxe jakékoliv jógy s hlubokým dechem (pokud cvičíme skutečně v harmonii s tělem a netlačíme na výkon) snižuje hladinu kortizolu – hormonu stresu. Kombinace relaxačních pohybů s pozorností na dech uklidňuje nervový systém a zlepšuje celkovou pohodu a odstranění křečí.
  2. Zlepšení flexibility: Jakákoliv jóga se zaměřuje na postupné protažení svalů a kloubů. To vede k postupnému zlepšování flexibility a pohyblivosti těla. Pravidelné protahování také pomáhá uvolňovat napětí a zamrzlinky v těle.
  3. Zklidnění mysli: Propojení dechu s pohybem a soustředění se na přítomný okamžik má pozitivní vliv na psychiku. Praxe jakékoliv jógy před spánkem může pomoci snížit úzkost a zlepšit kvalitu spánku.
  4. Zlepšení držení těla: Jóga klade důraz na správné držení těla během pohybů. Jednotlivé ásany posílí svaly páteře a zlepší celkové držení těla, což zase může předcházet bolestem zad a dalším potížím.
  5. Podpora mindfulness: Jemná jóga nás učí být přítomní v každém okamžiku. Tato praxe podporuje mindfulness a schopnost soustředit se na aktuální okamžik, což může mít pozitivní vliv na naši mentální stabilitu.
  6. Harmonizace meridiánů: Jakýkoliv pohyb může stimulovat energetické dráhy těla a uvolnit zastydlou energii. V lekcích jemné jógy cílím právě na tyto dráhy a jejich protažení a uvolnění.
  7. Posílení imunity: Protažením se a rozpohybováním páteře si posílíte imunitu a zlepšíte si zdraví. Cokoliv, co se hýbe je živé.

Jemná jóga spojuje pohyb, dech a mindfulness k vytvoření harmonického prostoru pro regeneraci těla i mysli. Hluboký dech hraje v této praxi klíčovou roli, umožňující nám propojit se se svým vnitřním já a získat terapeutické benefity. Pravidelná praxe jemné jógy může vést k lepšímu fyzickému i duševnímu zdraví a pomoci nám lépe zvládat výzvy moderního života.

Účinky jógy podpoříte třeba tím, že ke cvičení použijete jóni vajíčko. Mohendžodáro doporučuje cvičit ásany s vajíčkem pro vyčištění lůna od emočních nánosů. Já jsem měla s vajíčkem vskutku hluboký očistný zážitek v pozici odevzdání. Těžko říct co ze mě spadlo, ale potřebovala jsem se potom vyplakat.

Přijďte si zacvičit jemnou jógu k nám do Kutné Hory. Provedu vás lekcí tak jemně, že se budete cítit krásně, jemně a nebudete unavení. Každou lekci vedu s citem k ženskému tělu, netlačím na výkon, ale na pozornost a ohleduplnost ke svému tělu. Mindset každé lekce cílí na pochopení ženské energie, těla a procesů.